Nieuwe generatie: De wielladers WL60 en WL70 van Wacker Neuson

De WL60 en WL70, de twee grootste wielladermodellen van Wacker Neuson, hebben een bedrijfsgewicht van zes respectievelijk zeven ton en zijn nu met nieuwe motoren en extra opties beschikbaar. Beide machines voldoen daarmee aan de huidige emissienormen, bieden klanten nóg meer comfort om efficiënt te werken zonder moe te worden en verhogen de productiviteit.

 

De beide wielladers WL60 en WL70 met een bakinhoud van 1,0 en 1,1 kubieke meter kunnen dankzij de robuuste en sterke laadarmconstructie – met de hoogste hefhoogte in hun klasse – ook voor zwaar werk worden ingezet. Voor de wielladers is er nu de keuze uit drie nieuwe Perkins-motoren: De 55 kW-uitvoering voldoet aan emissienorm IIIB, de 75 en 90 kW-uitvoeringen voldoen aan emissienorm IV. Terwijl bij de 55 kW-uitvoering de bekende DPF-technologie gebruikt wordt, wordt bij de twee grote motorvarianten de uitlaatgasnabehandeling gerealiseerd door een dieseloxidatiekatalysator (DOC) in combinatie met een SCR-katalysator (selectieve katalytische reductie). De ureumoplossing, ook wel Diesel Exhaust Fluid (DEF) genoemd, wordt na de DOC geïnjecteerd en met het uitlaatgas gemengd. Dit mengsel reageert in de SCR-katalysator. Zo wordt een moderne en uiterst efficiënte motortechnologie gebruikt.

 

Uitlaatgasnabehandelingssystemen in een oogopslag

 

Dieseloxidatiekatalysator (DOC)

Bij veel personenauto’s en vrachtwagens worden tegenwoordig katalysatoren gebruikt ter beperking van emissies. De dieseloxidatiekatalysator heeft dezelfde functie. Zonder beweging van mechanische delen veroorzaakt deze chemische reacties, die de  emissies verminderen.

 

 

Dieselroetfilter (DPF)

De dieselroetfilter wordt in combinatie met een oxidatiekatalysator gebruikt om een groot deel van de roetdeeltjes en onverbrande koolwaterstoffen uit verbrande dieselbrandstof te verwijderen. De DPF heeft een poreuze honingraatstructuur, die de roet bij de doorvoer opvangt. Als de roet zich in bepaalde mate heeft opgehoopt, triggert het elektronische systeem van de machine brandstofinspuiting. Hierdoor wordt onverbrande brandstof ingespoten in de oxidatiekatalysator, die voor de filter geplaatst is. Daar veroorzaakt de brandstof een exotherme reactie, die de uitlaatgassen zo sterk verhit, dat het roet in de DPF verbrand wordt. Dit proces staat ook bekend als regeneratie.

 

 

Selectieve katalytische reductie (SCR)

De SCR-technologie reduceert stikstofoxide in uitlaatgassen. Hiervoor is een chemische reactie nodig, die door toevoeging van een ureum-wateroplossing in de SCR-katalysator veroorzaakt wordt: Ammoniak reageert daar met de stikstofoxide, waardoor de ongevaarlijke stoffen water en elementaire stikstof gevormd worden. Deze oplossing reduceert de uitstoot van stikstofoxide tot wel 90%.

 

 

 

Nieuwe motoren

Door de nieuwe motoren kon de uitstoot van schadelijke stoffen verder omlaag gebracht worden. Zo kunnen klanten ook werkzaamheden in de binnenstad probleemloos uitvoeren. Bovendien profiteren zij van het zuinige brandstofverbruik. Daarnaast werd het luchtkanaal in de motorruimte verbeterd: De lucht wordt nu van achteren aangezogen, hetgeen dankzij het nieuwe ontwerp van de motorkap ondersteund wordt. Een luchtfilter met geïntegreerde silicone afscheiding spaart de motor en verlaagt het aantal servicebeurten, aangezien het filter de aanzuiglucht al eerder van grove vuildeeltjes heeft gezuiverd. Beide wielladers beschikken dankzij de optimale gewichtsverdeling over een grote stabiliteit. Het remsysteem met schijfremmen zorgt voor een verbeterde remwerking. Dit resulteert in meer veiligheid tijdens het gebruik van de machine, wat juist in de binnenstad een zeer belangrijk pluspunt is.

 

Een 3,5″ kleurendisplay met meer functies en overzichtelijkere controlelampjes vergemakkelijk het werk van de bestuurder. Ook de druk-/draaiknop “Jog Dial” zorgt voor meer comfort. Als het debiet hydraulische olie voor een bepaald aanbouwdeel eenmaal ingesteld is, dan kan dit indien nodig met een enkele druk op de knop weer opgevraagd worden. De instelling van de oliehoeveelheid is voornamelijk een voordeel als de machine een hydraulisch aanbouwdeel aandrijft, dat niet het volledige hydraulische vermogen van de machine nodig heeft, zoals een veegmachine. De bestuurder kan zo fijngevoelig en energiezuinig werken met de machine en de hulpwerktuigen. Om ook op moeilijke ondergrond betrouwbaar te kunnen werken, wordt indien nodig de 100 procent schakelbare differentieelblokkering ingezet. Het resultaat: maximale stuwkracht bij uitstekend grip op de ondergrond. Wanneer normaal wordt gereden, is de blokkering niet ingeschakeld om de banden tegen onnodige slijtage te beschermen, maar ook om de ondergrond te beschermen.

 

 

Grote keuze aan opties

De 40 km/u-uitvoering is een uiterst praktische optie. Zo kan de machine snel tussen twee gebruiksplaatsen wisselen en is deze bij het werken met aanbouwdelen en het transporteren van materiaal nóg efficiënter. Dankzij talrijke hydraulische opties zijn de twee wielladers échte apparaatdragers en kunnen deze dus zeer kostenefficiënt gebruikt worden. De krachtige Highflow-installatie in deze wielladerklasse loont zich als aanbouwdelen worden gebruikt, die een hogere doorstroomcapaciteit voor de hydraulica vereisen. Zo kan bijvoorbeeld probleemloos een sneeuw- of asfaltfrees gebruikt worden. Met behulp van hydraulische snelwisselinrichtingen kunnen vanuit de bestuurderscabine verschillende aanbouwdelen worden gewisseld. Daarnaast zijn er verschillende hydraulische uitvoeringen aan de achterkant beschikbaar, evenals een grote keuze aan banden voor elk gebruik.

 

Ontwikkeling

Bij de ontwikkeling van de wiellader is goed gelet op kostenefficiëntie: hoogwaardige materialen zorgen voor een lange levensduur. Omdat de motor energiezuinig is, worden ook de bedrijfskosten verlaagd. Goede manoeuvreerbaarheid garandeert snelle laad- en loscycli. Daarnaast bespaart het ongecompliceerde onderhoud, dankzij de kantelbare cabine, de ondernemer tijd en geld – omdat de klant en de voordelen die de machines voor hem heeft, altijd centraal staan. Daarmee biedt Wacker Neuson de juiste oplossing voor iedere uitdaging en alle klantenwensen. Door het gevarieerde aanbod aan wielladermodellen, gedetailleerd advies, een grote keuze aan aanbouwdelen en uitgebreide diensten is Wacker Neuson een betrouwbare partner die zorgt dat elke werkdag voor klanten gemakkelijker verloopt.

 

Wacker Neuson biedt twaalf knikgestuurde wielladers met een bakinhoud van 0,2 tot 1,1 kubieke meter en een bedrijfsgewicht tussen 2 en 7 ton, waaronder de wiellader WL20e. Deze beschikt over een elektrische aandrijving voor emissievrij werken.

 

Meer informatie via: www.wackerneuson.com

Nieuwe generatie: De wielladers WL60 en WL70 van Wacker Neuson
Nieuwe generatie: De wielladers WL60 en WL70 van Wacker Neuson