Pioniers bouwen diesel-Volvo om tot praktijkrijpe minigraver

Pioniers bouwen diesel-Volvo om tot praktijkrijpe minigraver

Er zijn talloze elektrisch aangedreven minishovels, maar een elektrische minigraver nog niet. Prototypes en aankondigingen zijn er inmiddels volop, maar echt leverbaar is er nog geen een. Dat zette twee ondernemers ertoe om zelf iets te ontwikkelen; ze lieten een 1,8-tons Volvo-minigraver ombouwen van diesel- naar volledig elektrisch aangedreven. De machine haalt z’n voeding uit een Lithium-accupakket.

Eigenlijk liepen Bas Lieftink en Gert van de Zandschulp (Rent4All) al jaren met plannen rond om zelf een elektrisch aangedreven minigraver te bouwen. De een is machineverkoper, de ander machineverhuurder en eigenaar van een sloopbedrijf.

Van de Zandschulp: ‘Inpandige sloopklussen zijn vaak in winkelruimtes met appartementen erboven. Bewoners accepteren steeds minder en maken zich zorgen over uitlaatgassen, want die stijgen op. Daar loop ik in praktijk steeds vaker tegenaan. Een alternatief is elektrisch werken met voeding via een stroomkabel, maar dat zie ik zelf niet zo zitten in een sloopomgeving. Zo kwam het idee om een elektrische minigraver op accu’s te bouwen.’

Complex proces

Ook het feit dat elektrisch ten opzichte van een conventionele verbrandingsmotor lagere onderhoudskosten heeft en geen CO2-emissie sprak de ondernemers aan. Telkens gingen de plannen echter ook weer terug de ijskast in, omdat de mannen tegen praktische problemen aanliepen bij hun ambitieuze plannen.

Lieftink: ‘We zochten naar losse componenten en leveranciers met het idee om zelf een minigraver om te bouwen naar elektrisch. Maar dat viel niet mee, dit bleek een complex proces te zijn.’

Grote toekomst

Toen Lieftink van baan wisselde en als verkoper bij Volvo Compact-dealer Rens de Bruijn BV ging werken, kwam er meer schot in de zaak. De gelijknamige eigenaar zag wel brood in de plannen, De Bruijn ziet een grote toekomst voor elektrische machines.

De Bruijn: ‘Ik verwacht dat binnen nu en twee jaar de omschakeling naar elektrische machines echt doorzet. Niet alleen voor binnenwerk, maar eigenlijk voor alle werkzaamheden in stedelijke gebieden. Zeker wanneer elektrische machines dezelfde prestaties kunnen leveren als machines met een verbrandingsmotor. Dat is ook waar wij op hebben ingezet bij de ontwikkeling van onze minigraver.’
Aanbouwdelen

Als Volvo Compact-dealer is De Bruijn uiteraard op de hoogte van Volvo’s eigen conceptstudie naar een elektrische minigraver. Rustig afwachten op een marktintroductie zagen de ondernemers echter niet zitten. De Bruijn: ‘Volvo heeft zelf aangegeven dat die voorlopig niet op de markt komt. Het concept, volledig zonder hydrauliek, gaat mij persoonlijk ook te ver. Ik denk dat kopers voorlopig toch met hun bestaande hydraulische aanbouwdelen willen blijven werken.’

Op die gedachte borduurden de mannen verder. ‘Als mkb’er heb je toch meer slagkracht om op korte termijn iets te organiseren dan een grote fabrikant’, aldus Van de Zandschulp.

Ombouwer

Intussen was ook een basismachine gevonden: een Volvo EC18D. Voorwaarden die de mannen zichzelf stelden: de elektrische machine zou hetzelfde moeten presteren als de dieselversie, er niet anders uit moeten zien, en ook het gewicht zou gelijk moeten blijven vanwege de stabiliteit. Wierda Hybrid Technologies in Joure diende zich aan als bedrijf dat de ombouw zou kunnen klaren.

En zo geschiedde. De dieselmotor ging eruit en maakte plaats voor een 12 kW watergekoelde elektromotor. Deze drijft de bestaande hydrauliekpomp aan. De hele constructie en het verdere hydraulische gedeelte blijven hiermee origineel Volvo en dat scheelt in de ombouwkosten. De elektromotor haalt zijn spanning van een 200 Ah Lithium-accupakket. Met 100 Volt blijft de machine bovendien in de categorie ongevaarlijke laagspanning. Het accupakket is 5.000 keer te laden en heeft dan nog 80 procent capaciteit.

Accu ingebouwd

Het accupakket is vast ingebouwd. Werken met twee accu’s en dan wisselen is dus niet mogelijk. ‘Dat zou ook te duur worden’, zegt Van de Zandschulp. Op één accu zou de 1,8-tons machine 6 à 8 uur kunnen werken in het grondverzet. Als de machine maximaal aan een sloophamer staat te werken, is dat uiteraard korter. Bijladen behoort dankzij de Lithium-accu tot de mogelijkheden; tussen de middag even aan de 380 Volts (16A) snellader kan de actieradius oprekken.

Op basis van de korte tijd dat BouwMachines de machine in actie zag, kunnen we over de geclaimde actieradius geen oordeel vellen. Wel over het feit dat de machine wat betreft reactiesnelheid en aan de hamer niets lijkt onder te doen voor een dieselmachine. Ook in de bediening veranderde er niets. Starten doe je met de contactsleutel en zelfs de gashendel werkt nog zoals origineel, maar stuurt nu het toerental van de elektromotor aan. Deze werkt exact in hetzelfde toerengebied als de dieselmotor en kent ook een auto-idle-functie.

Ingehaald

De ondernemers wilden géén prototype bouwen, maar een praktijkrijpe machine. En dat lijkt wonderwel gelukt. Hoe nu verder, is de vraag. Voorlopig staat de machine bij Rent4All in de verhuur om ook derden te overtuigen van het concept. ‘Ook vanuit de Volvo-fabriek kijkt men op afstand aandachtig mee’, vertellen de pioniers. ‘Er is in maart iemand langs geweest om naar de machine te kijken. Vanuit de fabriek zijn ze zeer positief over ons concept.’

De Bruijn is momenteel bezig om een serie van tien machines te laten bouwen. Over het uiteindelijke prijskaartje doen de mannen nu nog geen uitspraken. Vaart maken is toch wel het devies. Anders lijkt de kans wel heel reëel dat de koplopers met hun toch wel verrassende praktijkrijpe machine alsnog door de markt worden ingehaald. Want de fabrikanten zitten ook niet stil. In elk geval komt er af-fabriek concurrentie bij in 2019. De verwachting is dat Wacker Neuson en JCB dan kunnen leveren. En er zit ongetwijfeld meer in de pijplijn. Ook EuroComach toonde op Intermat een elektrische mini. Het is afwachten met welke specificaties de concurrentie komt en welk prijskaartje daar aan hangt. Maar dat er volop beweging zit in het elektrische, mag duidelijk zijn.

 

Bron: www.bouwmachines.nl