Mercedes-Benz zet nieuwe stap op weg naar semi-autonoom rijden

Met de nieuwe generatie Actros en Arocs zet Mercedes-Benz een volgende stap op weg naar semi-autonoom rijden. De trucks, die worden gepresenteerd op de IAA in Hannover, zien er op het eerste gezicht erg bekend uit, maar onderhuids is veel nieuwe techniek toegepast. Onder meer gaat het om volledig digitale dashboards met nieuwe functies en om camera’s in plaats van buitenspiegels.

De toekomst is volgens Mercedes dichterbij dan iedereen denkt, want alle noviteiten uit de nieuwe generatie zijn al met ingang van 2019 leverbaar.

De beruchte dode hoek is aanzienlijk kleiner

Het meest in het oog springen de buitenspiegels, of eigenlijk het gebrek daaraan. Door die grote achteruitkijkspiegels weg te laten, ontstaat er veel meer direct zicht voor de chauffeur. De beruchte dode hoek is aanzienlijk kleiner.

In plaats van buitenspiegels zijn er nu twee camera’s aangebracht in een gestroomlijnd vleugeltje boven de deur. Die vleugel kan, net als een spiegel overigens, gewoon ingeklapt worden als het even niet past, of in de wasstraat.

Merktekens geven achterkant voertuig aan

Beelden van de verwarmde camera’s worden getoond op twee monitors op de A-stijlen in de cabine. Aardig daarbij is dat er extra functies ingebouwd zijn. Zo is er een dode-hoekdetectie aan de rechterkant en zijn er merktekens die aangeven waar de achterkant van het voertuig zich bevindt. Handig bij het inparkeren, of bij inhalen.

Het rijden met de ‘mirrorcam’, zoals Mercedes het systeem genoemd heeft, went eigenlijk heel snel. De inschatting van de breedte gaat heel natuurlijk en al snel rijden we alsof het nooit anders geweest is.

Spiegels volgen de achterkant

Achteruit rijdend blijkt dat nog een aantal handige functies zijn ingebouwd. Zo volgen de spiegels de achterkant van een aanhangwagen of oplegger. Daardoor is er veel meer zicht dan met conventionele spiegels. Ook in donkere omstandigheden zou het zicht volgens Mercedes veel beter zijn. Dat hebben we echter niet kunnen testen.

De nieuwe mirrorcam is een optioneel systeem en hét grote voordeel is volgens Mercedes de verminderde luchtweerstand. Voor wie bang is voor de kosten bij vervanging van een camera, geeft het merk aan dat de spoiler met de camera erin ongeveer net zo duur is als een complete, elektrisch verstelbare buitenspiegel.

Digitaal dashboard in plaats van klokjes

Ook in het interieur zijn er noviteiten. De meest in het oog springende is het digitale dashboard. Twee grote schermen vervangen de traditionele klokjes, maar ook heel veel schakelaars zijn vervangen door het touchscreen.

Het digitale dashboard komt standaard in de Actros-modellen met slaapcabine, maar in de andere modellen en in de Arocs-modellen is het ook leverbaar.

De boordcomputer ‘leest’ de bochten

Eén van de meest indrukwekkende nieuwe functies is het semi-autonoom rijden. De bochtensnelheid kan worden ingesteld waarna de boordcomputer met informatie van het geïntegreerde TomTom-navigatiesysteem de bochten ‘leest’. Hierdoor kan nu ook binnendoor op de cruise-control gereden worden.

De truck ziet zelf de bochten, past de snelheid aan en werkt bovendien met het pre-predictieve cruise-systeem. Door toepassing van al deze technieken bespaart de nieuwe generatie volgens Mercedes tot 5 procent extra brandstof, vooral op binnendoorwegen.

Truck volgt koers van de witte lijnen

Nieuw is ook het actieve laneguard-systeem. Dat, overigens verplichte, systeem geeft niet alleen een geluid als de truck de rijbaan dreigt te verlaten. Nieuw is dat het systeem voortaan ook ingrijpt. Dat doet Mercedes door lichte druk op het stuurwiel te geven in de juiste richting. Dit kan gezien worden als een vorm van autonoom rijden, want de truck volgt keurig de koers van de witte lijnen.

Een sensor in de stoel en in het stuur moeten ervoor zorgen dat de chauffeur wel gewoon op zijn plaats blijft zitten met de handen aan het stuur. Samen met verkeersbordherkenning, het ABA5 veiligheidssysteem dat zelfs remt voor voetgangers en alle radar- en cameratechniek aan boord, zou deze nieuwe generatie al autonoom kunnen rijden. Voorlopig laten allerlei regels dat (gelukkig) nog niet toe.

Bron:www.bouwmachines.nl