Machinefabrikant Atlas viert op grootse wijze 100-jarig bestaan

Machinefabrikant Atlas viert op grootse wijze 100-jarig bestaan

Eind mei vierde Atlas Maschinen GmbH op het fabrieksterrein in het Noord-Duitse Ganderkesee het 100-jarig bestaan.

Tot het leveringsprogramma van Atlas behoren mobiele graafmachines, spoorwegkranen, overslagmachines, rupsgraafmachines, minigravers, tunnelbouwgraafmachines en autolaadkranen. Hinrich Weyhausen startte in 1919 met de verkoop van landbouwmachines en bouwmaterieel. Al gauw kwam hij tot de conclusie dat de machines waar klanten om vroegen niet bestonden. Hij luisterde goed naar hun wensen en besloot daarop deze zelf te gaan bouwen. Precies zoals klanten wilden en dagelijks nodig hadden voor hun werkzaamheden. Het ontwikkelen deed Weyhausen met passie en de machines werden verkocht onder de merknaam Atlas.

Met groot succes. Nog steeds bouwt Atlas machines naar klantwens. Het is weliswaar niet de grootste producent van graafmachines, maar heeft zeker op het gebied van spoorwegkranen en mobiele graafmachines plus overslagmachines toch een behoorlijk marktaandeel. De verschillende modellen zijn robuust gebouwd en van hoge kwaliteit, zoals we van Duitse machinefabrikanten mogen verwachten. In vier fabrieken worden machines gebouwd. In Vechta gebeurt de staalbouw voor de graafmachines, overslagkranen en autolaadkranen. Hier worden tevens zelf hydraulische cilinders geproduceerd. In Delmenhorst worden autolaadkranen gebouwd en in het Engelse Bradford worden autolaadkranen geassembleerd. De grootste fabriek is gevestigd in Ganderkesee, waar de graafmachines, overslagmachines en zware wielladers van de band rollen.

185LC SR blue compacte rupsgraver.

Goede reputatie

Hier vierde Atlas Maschinen GmbH eind mei een week lang haar 100-jarig bestaan, waarbij klanten, dealers en pers van over de gehele wereld waren uitgenodigd. Ook BMB van de partij. Een fabrieksbezoek is altijd interessant en het is indrukwekkend wat er allemaal bij komt kijken om een machine van A tot Z te produceren. In de loop der jaren heeft de fabrikant toch een goede reputatie opgebouwd. In de Benelux hebben Hans van Driel uit Tiel, Kemp en De Bruycker-Kemp door de jaren heen grote aantallen machines verkocht. Nog steeds worden Atlas bandenkranen en overslagmachines veelvuldig afgeleverd.

In 1945 verwierf Atlas het patent voor een tractor met daarop een kraan gemonteerd. Hieraan hing een grijper om grondwerk mee uit te voeren. In 1950 werd de allereerste volledig hydraulische graafmachine gebouwd. Na het grote succes kreeg de fabrikant het net als vele andere merken toch ook zeer moeilijk en zwaar te verduren door de crisis in 2000. Waarbij het zeker niet aan de machines lag, maar de afzetmarkt wereldwijd toch beperkt was. In 2001 werd Atlas dan ook overgenomen door het Terex concern, dat op dat moment vele fabrikanten overnam en flink reorganiseerde. Bij Atlas moest er eveneens flink wat gebeuren. De machines droegen vanaf dat moment de naam Terex-Atlas.

Al vaker is gebleken dat een dergelijke overname niet altijd leidt tot succes. Zeker in Duitsland en de Benelux heeft Atlas een sterke naam. Gebleken is ook dat de filosofie en het beleid dat Terex hanteerde niet altijd goed uitpakte. Kijk ook naar de overname van o.a. kraanfabrikant Demag. Afgelopen jaren zijn vele fabrikanten weer verkocht en eenmaal zelfstandig ook direct weer succesvol. Ook bij Atlas is dat het geval en is sinds 2010 zelfstandig en overgenomen door Fil Filipov. Daarbij is de bekende naam Atlas weer terug en die blijft. Vandaag de dag is Atlas een gezond bedrijf en zijn er zelfs nieuwe markten aangeboord.

De nieuwe Atlas L210 blue wiellader.

Onderscheidend

Met de mobiele graafmachines, spoorweggraafmachines en overslagmachines heeft de fabrikant veel succes. De rupsgraafmachines worden minder vaak verkocht, maar zijn altijd nog wel onderscheidend en specifiek voor een speciale doelgroep. Er zijn blijkbaar genoeg klanten die deze modellen op waarde weten te schatten, waardoor de productie toch rendabel blijft. Juist door nieuwe markten aan te boren trekt het merk ook nieuwe klanten aan. Nu bouwt de fabrikant weer grote wielladers en zijn opnieuw een succes.

Er is nog altijd een grote groep klanten van Kaelble wielladers, die absoluut zoiets terug willen. Ze worden nu ook in Ganderkesee vervaardigd en dragen de naam Atlas en hebben een Stage IV motor. Met Atlas Compact worden sinds kort minigravers verkocht in oranje kleuren en dragen de naam Atlas. Deze worden niet zelf gebouwd, maar zijn door een Chinese fabrikant ontwikkeld. Atlas is helemaal terug op de kaart en heeft de voorbije jaren flink aan de weg getimmerd. Daarom is het meer dan terecht om het 100-jarig bestaan van de fabrikant groots te vieren.

 

Bron:www.bouwmaterieel-benelux.nl