Kobelco’s compacte sloopgigant

Nieuwe SK350DLC-10 is Kobelco’s compacte sloopgigant

Sinds 3 jaar zijn de langverwachte Kobelco sloopmachines dan eindelijk beschikbaar voor Europa. BMB heeft de high-reach demolition machines van Japanse komaf al regelmatig beschreven en bezocht. 

Kobelco Construction Machinery Europa bracht als eerste de SK400DLC-10 en SK550DLC-10 naar Europa. De SK400DLC weegt, afhankelijk van de gekozen giekconfiguratie, rond de 50 ton en heeft een maximale penhoogte van 24,7 meter, of 22,3 meter zonder 2,4 meter extensie. De SK550DLC weegt zo’n 65 ton. Bij dit type zijn nog meer giekconfiguraties mogelijk. De maximale penhoogte ligt hierbij op 27,5 meter. Eind vorig jaar voegde Kobelco aan de range nog een kleiner model toe, de SK 350DLC-10. Deze weegt circa 45 ton en realiseert een sloophoogte van ongeveer 23 meter, gemeten op de punt van de schaar. De Duitse sloopaannemer en tevens machineverhuurder Bodo Freimuth nam eind vorig jaar de allereerste SK350DLC-10 in gebruik.

We bezochten Kobelco’s kleinste sloopgigant op een afbraakproject in het Duitse Langenhagen, waar hij helpt bij de sloop van een vroegere waterzuiveringsinstallatie. Een zeer zwaar betonnen gebouw moet worden gesloopt en is een perfecte klus voor de nieuwe Kobelco sloopkraan. De SK350DLC-10 is voor Europa zeker een interessante machine. Er is een grote markt voor sloopmachines in dit segment van 21 meter en rond de 45 ton. Veel sloopwerk vindt immers plaats in binnensteden en op krappe locaties. De SK400DLC-10 is daarbij toch een slag groter en zwaarder en voor dat soort sloopwerken toch weer minder geschikt. Deze belangrijke vraag van Europese sloopaannemers is met de nieuwe SK350DLC-10 dan ook beantwoord.

 

 

Staat als een huis

De SK350DLC-10 is alleen leverbaar met een vaste onderwagen, waar bij de andere twee sloopkranen gekozen is voor een hydraulisch verbreedbaar onderstel. Hierdoor is de SK350D zeer goed te transporteren omwille van het lagere eigen gewicht en de geringe transportbreedte. Als gezegd, dit soort sloopmachines wordt vaak ingezet op krappere sloopprojecten in stadscentra. 

Om een machine met speciaal transport daar te krijgen is dikwijls een hele uitdaging. Dat is nu geen probleem. We hebben tijdens ons bezoek aan de nieuwe Kobelco sloopkraan van Bodo Freimuth zelf kunnen constateren dat de standaard onderwagen meer dan voldoende stabiliteit biedt en de machine staat als een huis. Zelfs als heel ver en op een laag niveau wordt gewerkt. Normaal mag je dan echt wel voelen dat een machine een beetje komt, zo niet bij deze Kobelco.

Dat betekent dat de machineverhoudingen goed zijn. Het gewicht van de 3-delige sloopgiek met daarbij een extensie en de schaar, staat in perfecte verhouding tot het ballast van de machine. Een hydraulische verbreedbare onderwagen draagt zeker wel bij aan extra stabiliteit, dit vanwege het fors hogere gewicht van de onderwagen. Echter, daardoor ligt de aanschafprijs ook hoger. Daarom is dit kleinste model Kobelco sloopkraan voor de slopers in Europa prijstechnisch ook nog eens bijzonder aantrekkelijk.

Bodo Freimuth zet de Kobelco bij de sloop van de waterzuivering in met 3-delige giek en daartussen de 3,5 meter lange extensie. Als schaar is gekozen voor een Epiroc CC2300U combischaar, met een eigen gewicht van 2.300 kg. Door gebruik te maken van twee cilinders hebben de Epiroc multischaren een hoge knipkracht en wordt de giek van de drager minder zwaar belast. Dankzij een geïntegreerd snelheidsventiel heeft de schaar snelle cyclustijden en een hogere productiviteit. De hydraulische cilinders zijn erg goed beschermd tegen beschadigingen door puin of wapeningsijzer, doordat de zuigerstangbeschermingen meebewegen.

De CC2300U combischaar heeft een maximale bekopening van 750 mm en een beklengte van 660 mm. Middels 350 mm lange knipmessen aan de binnenzijde van de bek kan eenvoudig het vrijkomende wapeningsijzer doorgeknipt worden en kunnen ook kleinere stalen constructies gesloopt worden. De tanden zijn eenvoudig en snel te wisselen. Dat maakt de schaar gemakkelijk in onderhoud en verhoogt de productie op slooplocaties, omdat de sloopkraan minder lang stil hoeft te staan. Zeker in Duitsland zijn de Epiroc CC-combischaren erg populair en worden in groten getale verkocht.

In de Benelux maken slopers andere keuzes en zijn de Epiroc combischaren jammer genoeg nooit veel verkocht. Blijkbaar is het – in tegenstelling tot de sloophamers van het merk – toch onbekend, terwijl ze al jaren op de markt zijn en juist betrouwbaar en krachtig blijken. De CC-combischaren zijn eveneens leverbaar met een staalbek en vergruisbek. Voor het knippen van dikkere constructies is sinds kort ook een speciale betonbek beschikbaar. In de Benelux is Saes International uit Weert de leverancier van Epiroc sloopwerktuigen.

Bodo Freimuth heeft de primeur met de eerste SK350DLC-10 in Europa. De kleinste Kobelco sloopkraan weegt zo’n 45 ton en kan tot 23 meter hoogte slopen.

Doordacht systeem

De basismachine van Kobelco’s SK350DLC-10 weegt 34.600 kg. Het ballastgewicht komt op 9.460 kg. De sloopkraan staat op 600 mm brede rupsen. Dit beperkt de transportbreedte tot 3.190 mm. De transporthoogte en -lengte van de basismachine bedragen 3.220 mm respectievelijk 7.340 mm. De 3-delige sloopgiek kan met of zonder 3,5 meter lange extensie gebruikt worden. Kobelco kiest voor een doordacht snelwisselsysteem met behulp van mechanische pennen. Zeer degelijk, robuust en betrouwbaar. De pennen blijven altijd aan de giek hangen en kunnen daardoor niet naar beneden vallen. Dit maakt het wisselen van giek eenvoudig, veilig en snel te doen. Dit systeem gebruikt Kobelco ook bij beide andere sloopkranen.

Ook bij het 3-delige sloopfront van de SK350DLC-10 maakt Kobelco gebruik van het innovatieve Next-systeem. Dit houdt in dat de cilinders van de hoofdgiek naar het tussenstuk van de giek en van de extensie naar de 6,1 meter lange stick elkaar kruisen. Dit is door Kobelco gepatenteerd en zeer innovatief en maakt de Japanse sloopmachines uniek. Het wordt ook gebruikt bij de SK400DLC-10 en SK550DLC-10. Een groot voordeel is dat de transporthoogte van de giek hierdoor met 2.030 mm erg laag blijft. Dat maakt het wisselen van gieken vanaf maaiveldniveau bovendien veilig te doen. Voor het koppelen van hydrauliekslangen worden Faster blokken en schroefkoppelingen gebruikt.

De 3-delige giek weegt met 3,5 meter lange extensie ertussen rond de 7.620 kg en is 9.220 mm lang. In de praktijk zullen weinig bedrijven het tussenstuk demonteren. Compleet met sloopgiek ligt de transportlengte op 15.820 mm. Hierdoor is de kraan compleet nog goed te transporteren, met een totaalgewicht van 45.500 kg. Voor het zware sloopwerk en gewone lagere sloopwerk kan gebruik worden gemaakt van een triple giek. Daarmee kan diep of zwaar gesloopt worden met sloopwerktuigen tot 4 ton. Het voordeel van de verstelgiek is het flexibele werkbereik. De triple giek weegt 6.680 kg en heeft een transportlengte van 8.850 mm bij een hoogte van 2.980 mm. Met triple giek weegt de Kobelco net als bij de sloopgiek rond 45 ton. Dankzij een penhoogte van 13.560 mm komt de maximale sloophoogte uit op zo’n 16 meter. De maximale werkdiepte bedraagt 9.180 mm. Het werkbereik op maaiveldniveau ligt op 13.060 mm.

Kobelco’s unieke Next-systeem, waarbij de cilinders van hoofdgiek naar tussenstuk en van tussenstuk naar stick elkaar kruisen.

Wereldmarktleider

Ook Bodo Freimuth heeft gekozen voor de triple giek, maar werkt vooral met de high-reach demolition sloopgiek. Aangezien verhuur van (sloop)machines eveneens tot de hoofdactiviteiten behoort, wordt de SK350DLC-10 ook veel ingezet op projecten van andere sloopaannemers. De Kobelco is speciaal ontwikkeld voor zwaar sloopwerk. Niet vreemd dus dat de producent wereldwijd marktleider is qua aantal verkochte sloopmachines. Zeker in thuisland Japan, maar ook in Europa krijgt Kobelco steeds meer marktaandeel. De rupsen hebben volledige rups- plus kettinggeleiders en de rijmotoren een versterkte beschermkap. Het luchtfilter is voorzien van een dubbel element om te voorkomen dat stof naar binnen wordt gezogen. Het oliefilter bestaat uit een glasfilter, wat zorgt voor betere filtering van de hydrauliekolie en kan daardoor langer mee.

De cabine heeft uiteraard een degelijke beschermroosters, wat zorgt voor optimale bescherming van de machinist tegen vallend puin. Ook het cabineglas is speciaal voor in de sloop gekozen en splintert niet als er een steen tegen komt. Als krachtbron kiest Kobelco voor een Hino JO8EVV-KSDK dieselmotor, welke een vermogen levert van 201 kW bij 2.100 t/min. De dubbele hydrauliekpompen met variabel regelbare opbrengst leveren elk 294 l/min. De servopomp zorgt voor nog eens 20 l/min. De SK350DLC-10 high-reach demolition is een zeer interessante machine voor niet alleen Europa, maar zeker ook voor sloopaannemers in de Benelux.

De Kobelco is met een gewicht van 45 ton en met een maximale sloophoogte van 23 meter uiterst veelzijdig inzetbaar en goed te transporteren. Ook voor betrouwbaar en kwalitatief sloopmaterieel kunnen aannemers dus bij Kemp en De Bruycker-Kemp terecht, want naast duurzame en krachtige Kobelco sloopmachines worden tevens kwalitatief hoogstaande Okada sloophamers, beton- en schrootscharen geleverd.

 

Bron:www.bouwmaterieel-benelux.nl