JCB bouwt met Fastrac 8000 s werelds snelste tractor.

Haastige spoed is zelden goed. Maar in dit geval maken we graag een uitzondering. JCB heeft eind juni namelijk het Britse snelheidsrecord voor tractoren op haar naam gezet.

Op een vliegveld in Yorkshire kwam een door de Brit Guy Martin bestuurde JCB Fastrac 8000 tot een maximale snelheid van 166,72 km/u. Dat is zo’n 25 km/u méér dan het vorige record, waarbij de programmamakers van Top Gear in twee runs tot gemiddeld 142,2 km/u kwamen en daarmee het record van 129,8 km/u ruim verbeterden. Nu doet JCB daar dus nog een flinke schep bovenop met een speciaal geprepareerde Fastrac, met onder de kap een 7,2-liter DieselMax krachtbron van de Engelse machinebouwer zelf. Deze zescilinder levert na de nodige opvoerkuurtjes maximaal 1.000 pk en heeft een koppel van 2.500 Nm. Daarmee is het onbetwist de snelste tractor op aarde.

 

Na maanden in het geheim aan de Fastrac 8000 te hebben gewerkt, was op 21 juni (exact 28 jaar nadat de eerste Fastrac van de band rolde) het moment daar om de proef op de som te nemen. Al snel werd duidelijk dat JCB’s engineers hun werk goed hadden gedaan. Op het afgesloten Elvington Airfield kwam de trekker tot 166,7 km/u, terwijl de Track-tor van Top Gear – met The Stig achter het stuur – in maart 2018 niet harder ging dan 147,9 km/u. Voor deze recordpoging had JCB de CVT-automaat van Agco vervangen door een 6-traps ZF-automaat. Puur vermogen alleen is echter niet genoeg om hard te gaan, daar weet JCB als sponsor van de F1-renstal van Racing Point alles van. De Advanced Engineering afdeling van Williams, dat vorig jaar door JCB werd gesteund, heeft bijvoorbeeld de aerodynamica van de Fastrac voor haar rekening genomen.

Uiteraard moest JCB ook iemand zover krijgen om plaats te nemen in de cabine. Dit dilemma bleek snel opgelost. Guy Martin, bekend van zijn prestaties op twee wielen, wilde graag proberen het Britse record te verbreken. Na de succesvolle sprint sprak Martin over een “nette prestatie met enkele echt goede ingenieurs. Op de baan was de Fastrac als een rotsblok zo stabiel.” JCB-voorzitter Lord Bamford, uit wiens koker deze recordpoging kwam, glunderde van oor tot oor. “Dit is Britse engineering op zijn best en benadrukt eens temeer de vaardigheden en innovatie binnen ons technische team.” Een standaard-Fastrac haalt ‘slechts’ 80 km/u en heeft aangepaste remmen om snel te kunnen stoppen. In oorsprong is de Fastrac een landbouwvoertuig, maar wordt in de bouwsector ook wel ingezet voor grondtransporten.

JCB is overigens wel vertrouwd met snelheidsrecords. In 2006 haalde de DieselMax Streamliner met twee JCB-motoren liefst 563 km/u op de Bonneville zoutvlakte in de VS, waarmee het snelheidsrecord voor dieselvoertuigen werd gebroken. Dat record houdt nog steeds stand.

www.jcb.com

 

bron:www.bouwmaterieel-benelux.nl