Italiaanse verreikerproducent Magni timmert flink aan de weg.

Magni Telescopic Handlers beleefde een grootse première tijdens de Bauma in 2013 en sindsdien verovert de Italiaanse constructeur in sneltreinvaart marktaandeel, met name binnen het segment van de roto’s en starre verreikers voor mijnbouw of zware industriële toepassingen. Oprichter Riccardo Magni presenteerde de machines als verreiker 2.0 en het merk bewijst keer op keer verder te reiken dan de concurrentie, of dit nu qua hefhoogte of -capaciteit is. Ook dit jaar werden op ’s werelds grootste materieelbeurs in München meerdere noviteiten getoond, waaronder de RTH13.26 SH, die met 13 ton hefvermogen de verreikermarkt opnieuw op z’n kop zet. 

Het opmerkelijke verhaal van Magni is er één van durf, visie en groei. Om een goed beeld te krijgen van waar deze Italiaanse producent voor staat en wat de plannen zijn voor de nabije toekomst, nodigde Benelux-importeur Collé Rental & Sales ons uit voor een bezoek aan de hoofdvestiging in Castelfranco Emilia in de provincie Modena. Voor wie die plaatsnaam bekend in de oren klinkt: inderdaad, ook Manitou bouwt hier al decennialang verreikers. Inmiddels zijn beide merken elkaars grootste concurrent op de markt voor roterende verreikers. En dan te bedenken dat Riccardo Magni liefst 27 jaar voor de Manitou Group werkte en in die periode verantwoordelijk was voor de registratie van meer dan veertig (inter)nationale patenten.

Magni RTH6.39 SH in Collé-blauw met achterop de losse kit voor het Twin Energy hybride systeem.

De geschiedenis van dit Italiaanse familiebedrijf startte reeds in de jaren ’50 bij het metaalbewerkingsbedrijf van Pietro Magni, die zich als mecanicien en reparateur van tractoren steeds meer ging toeleggen op het bouwen van landbouwvoertuigen en later torenkranen. In 1972 richtte hij samen met zijn zoons Riccardo en Giorgio plus dochter Franca Fargh SpA op, dat in 1980 aan de wieg stond van de eerste verreiker in Europa. De Fargh 4000 FS was uitgevoerd met een gepatenteerde telescoopgiek. Door het tragisch overlijden van Pietro kwam Riccardo in 1981 aan het hoofd van de onderneming te staan en ontwikkelde op basis van dat eerste prototype de Fargh 3000 RT en 5000 RT.

 

Joint venture

Beide modellen waren hun tijd ver vooruit en dus is het niet verwonderlijk dat Magni’s pionierswerk al snel de interesse wekte bij Manitou. Dit leidde uiteindelijk tot een joint venture, die tot 2009 stand hield. Onenigheid met de hoofddirectie luidde Riccardo’s afscheid in als voorzitter van de raad van bestuur binnen Manitou Italia, om na een gedwongen sabbatical van 3 jaar een grootse comeback te vieren met Magni tijdens Bauma 2013. Het nieuwe merk lanceerde direct een omvangrijk gamma en zowel qua design als prestaties werden de modellen neergezet als tweede generatie van de roterende verreiker, na de introductie van de MRT 1540 in 1993. Het DNA van Magni Telescopic Handlers is gestoeld op drie pijlers: gedrevenheid, kwaliteit en vakmanschap.

Impressie van Magni’s nieuwe hoofdvestiging op een terrein van 23 hectare, die in 2020 in gebruik wordt genomen.

Collé Rental & Sales herkende direct de unieke en onderscheidende kenmerken van deze nieuwkomer. Frans Collé en Riccardo Magni zijn dankzij de gezamenlijke band met Manitou door de jaren heen uitgegroeid tot goede vrienden en dus twijfelde Collé geen moment om het officiële importeurschap op zich te nemen. Inmiddels zijn er al heel wat machines verkocht en telt de internationale verhuurvloot van Collé Rental & Sales een groot aantal Magni verreikers. Het enthousiasme binnen de onderneming over de producten en filosofie van deze Italiaanse constructeur werkt blijkbaar aanstekelijk, zo ondervond ook BMB tijdens een tweedaags fabrieksbezoek.

Vanaf het vliegveld brengt Riccardo’s oudste zoon Carlo ons meteen naar een groot terrein van 23 hectare, pal tegenover de Manitou-fabriek in Castelfranco Emilia. Hier verrijst een soort ‘campus’, dat vanaf 2020 dienst doet als nieuwe hoofdvestiging. De diverse gebouwen, waarvan het eerste binnenkort wordt opgeleverd, bedekken een oppervlakte van 36.000 m², waarvan 3.200 m² aan kantoren en met een volume van in totaal 540.000 m³. Dat Magni de Italiaanse tegenstrever straks letterlijk voor de voeten ‘loopt’ is overigens meer toeval dan opzet. Riccardo Magni kocht de grond al lang geleden en bood die tot twee keer toe bij Manitou ter overname aan, om elders nieuw te gaan bouwen. Dat aanbod werd afgeslagen. Pas nadat alle plannen waren uitgewerkt om het terrein dan maar zelf in gebruik te nemen, kwam Manitou terug op dit eerdere besluit. Te laat…

Carlo Magni geeft BMB uitleg over de werking van het 10-inch TFT-scherm, waarin nagenoeg alle machinefuncties zijn geïntegreerd.

Productie verhogen

De nieuwbouw past in Magni’s streven om de productie van roterende verreikers de komende jaren flink op te schroeven. Op de huidige locatie is de onderneming danig uit haar jasje gegroeid. Door het succes van de afgelopen jaren heeft Magni voor diverse bedrijfsonderdelen al moeten uitwijken naar panden in de omgeving, wat niet echt bevorderlijk is voor de interne communicatie. Het nieuwe onderkomen voldoet aan de hoogste standaards voor wat betreft duurzaamheid, efficiëntie, veiligheid en (energie)besparing. Niet dat de huidige faciliteit erg gedateerd overkomt, maar straks is alles tot in detail op elkaar afgestemd als het gaat om research, voorraad, logistiek en productie. In de ultramoderne assemblagehal zal alles ‘just in time’ aangeleverd worden, net als nu overigens.

Samen met Carlo Magni en Jean Schreurs, Managing Director bij Collé Rental & Sales, maken we een rondgang door het magazijn met voor zo’n 12 miljoen euro aan onderdelen in voorraad. “Van alle componenten komt circa 90% uit Italië”, klinkt het trots. Alleen de motoren (Mercedes-Benz, Deutz of Liebherr), de aandrijving (Bosch-Rexroth of Danfoss) en het contragewicht (afkomstig uit China) niet. Magni profileert zich echt als een specialist in het ontwikkelen en assembleren van machines. De productie van verschillende onderdelen wordt over het algemeen uitbesteed. Wel investeren meerdere toeleveranciers in ruimte op de nieuwe locatie, zodat het gehele productieproces straks veel meer geclusterd is op één plek en er dus veel minder transportbewegingen nodig zijn.

Van pakweg honderd machines in het eerste jaar is Magni doorgegroeid naar een veelvoud nu, waarvan tweederde in Europa wordt verkocht en de rest verdeeld over de wereld. Zo breidde de fabrikant eerder dit jaar de afzetmarkt verder uit met onder meer Australië, Nieuw-Zeeland en Japan. De ambitie is om de productiecapaciteit in de nabije toekomst te vergroten naar meer dan 3.500 machines per jaar. Daartoe staat straks een productiehal van maar liefst 18.000 m² ter beschikking en nog eens 2.000 m² aan magazijnoppervlakte. De nieuwe hoofdvestiging vergt voor Magni TH een investering van een slordige 30 miljoen euro.

Door gebruik te maken van een inwendig telescoopsysteem ontstaat een bijzonder slanke en sterke mast.

Uitgebreid testen

De toename in productieaantallen denkt de fabrikant overigens niet alleen te behalen door de oppervlakte te vergroten, maar zeker ook door de doorlooptijd te verkorten. Op dit  moment neemt het bouwen van een verreiker vier dagen in beslag en de zeer uitgebreide testfase, bestaande uit zes stappen, nog eens acht dagen. Het geeft aan hoeveel waarde Magni hecht aan de kwaliteit en betrouwbaarheid van de machines. Om dit te realiseren wordt getracht om onderdelen zoveel mogelijk toe te passen op verschillende modellen. Zo is de draaikrans voor alle roto’s gelijk, net als de cabine. Verder worden twee typen assen en motorcompartimenten toegepast en maakt de fabrikant gebruik van vier chassis’. Magni: “Dat is niet alleen voor ons van waarde, maar vinden ook veel gebruikers heel belangrijk. Zeker in de verhuurmarkt.” Jean Schreurs knikt bevestigend, en als iemand het kan weten…

In de assemblagehal werken doorgaans zo’n tachtig medewerkers verdeeld over vier productielijnen: roto’s, starre verreikers, telescoopgieken en aanbouwdelen. Hoewel het aandeel roterende verreikers ondergeschikt is aan die van starre versies (jaarlijks worden wereldwijd circa 3.000 roto’s verkocht tegenover 120.000 starre verreikers), ligt die verhouding hier duidelijk andersom. De roterende verreiker wint dankzij Magni ook steeds meer terrein. Dat heeft vooral met de afmetingen van de machines te maken. Dankzij een ingenieus ‘outreach’ afstempelsysteem stempelt de RTH breed af, waardoor een compactere onder- en bovenwagen volstaan. De modellen zijn erg doordacht ontworpen en luxe uitgevoerd. Dat is bijvoorbeeld terug te zien aan de smalle mastconstructie en de veiligheidscabine met standaard airco, overdruk, 10-inch touchscreen display en panoramisch zicht dankzij het vele glasoppervlak en het ontbreken van een dashboard.

“Wij concurreren vooral met onszelf”, vertelt Carlo Magni, die binnen het familiebedrijf gezelschap heeft van vader Riccardo, broer Eugenio en zussen Carlotta en Chiara. “Waar concurrenten tot 32 meter werkhoogte gaan en Merlo sinds kort tot 35 meter, hebben wij in het hogere segment keuze uit verreikers met een bereik van 35, 39, 46 en straks zelfs nog hoger.” Alleen al van de RTH6.46 SH zijn er in het eerste jaar 25 verkocht. Collé leverde eind 2018 via Magni-dealer VGM De Goeij Machines de eerste RTH6.46 SH in de Benelux af aan T.C. Gortenmulder. De machine, die op 20 meter 6 ton heft en op 46 meter hoogte nog altijd 2,5 ton kan tillen, concurreert qua capaciteit met mobiele hijskranen in de 30- tot 40-tons klasse. Maar dan met een geringe afstempeling, de mogelijkheid om met last te rijden én de veelzijdigheid van een heftoestel, hijskraan en hoogwerker in één.

De RTH-serie is voorzien van een cabine met overdruk en airco, waardoor een veilig en aangenaam werkklimaat ontstaat.

Soort visitekaartje

Achter het tabletachtige beeldscherm gaat dan ook veel computertechniek schuil met betrekking tot de lastbewaking. De controle-unit en software voor het LMB-systeem zijn volledig in eigen huis ontwikkeld. Alles met het oog op degelijkheid en betrouwbaarheid. Een rondleiding door de assemblagehal maakt eens temeer duidelijk hoezeer het productieproces is doorvlochten met kwaliteit, innovatie en controle. Ook aan de laklaag hecht Magni veel belang. “Die moet in onze ogen zeker 10 jaar kleurecht zijn, de machine is immers een soort visitekaartje. Om dat te realiseren gebruiken we automotive lak in plaats van industriële verf. We bieden keuze uit verschillende RAL-kleuren en ook is het mogelijk om de machine af-fabriek in een specifieke bedrijfskleur te laten spuiten.”

Magni realiseert zich terdege dat het als relatieve nieuwkomer best gedurfd is om de producten meteen bovenin de markt te positioneren, ook qua prijs. “Onze machines zijn prijsconcurrerend met Manitou, al krijgt de klant daar wel veel meer voor. Naast meer bereik en hefvermogen onderscheidt de RTH-serie zich met af-fabriek airco en overdruk, load-sensing pompen met maximaal 350 bar werkdruk, twee 24V accu’s, automatische herkenning van de uitrusting, een koelventilator die qua snelheid is gekoppeld aan de motortemperatuur en ga zo maar door. Op onze modellen zijn ruim twintig patenten van toepassing.”

De Italiaanse fabrikant draagt kwaliteit en betrouwbaarheid hoog in het vaandel. Alle machines doorlopen na productie een testfase van zes stappen, die liefst acht dagen in beslag neemt.

Carlo Magni is een echte Italiaan: goedlachs, trots en graag aan het woord. BMB mag alles zien en vragen. Slechts één keer valt het gesprek stil, en dat is wanneer we vragen naar de plannen voor een elektrische verreiker. Op accu’s welteverstaan, want Magni levert al langer de mogelijkheid om de roterende verreiker uit te voeren als Twin Energy, een losse kit waarmee de machine direct kan worden aangesloten op 380V krachtstroom op een werf of in een gebouw. We sluiten het bezoek af met een rondgang over het buitenterrein, waar verreikers gereed staan voor uitlevering. We pikken er meteen de blauwe Collé verhuurmachines uit. Ook staat hier een door Magni ontwikkelde 30 meter telescoophoogwerker. Dit is het nieuwste resultaat van de samenwerking met het Chinese Dingli, dat diverse modellen met 16 tot 30 meter werkhoogte bouwt in een gloednieuwe fabriek van 120.000 m².

De nieuwe range telescoophoogwerkers beleefde vorig jaar november haar debuut tijdens Bauma China en is sinds enkele maanden leverbaar. Hét onderscheidende kenmerk van dit product is uiteraard het enorme contragewicht, dat vlak boven de grond zweeft. Dit zorgt voor een ongekend laag zwaartepunt en daarmee grootse prestaties. Riccardo Magni over dit design: “Als we doen wat andere merken doen, dan komen we niet veel verder in de markt. We moeten ons onderscheiden. Door de ballast lager te plaatsen dan de draaikrans levert de hoogwerker betere prestaties bij eenzelfde machinegewicht.” Iets voor Collé als specialist in hoogwerkers? “Misschien wel”, houdt Jean Schreurs nog een slag om de arm. “We hebben in onze vloot zoveel van die machines, dat je meteen over gigantische orders praat. Daarbij gaan we niet over één nacht ijs. Wel is begin 2017 een opdracht geplaatst voor 1.500 Magni elektrische schaarliften met 6 tot 18 meter werkhoogte, die eveneens door Dingli zijn gebouwd. Deze bevallen tot dusver bijzonder goed.”

De nieuwe DTB-serie telescoophoogwerkers vormde eerder dit jaar een bijzondere verschijning op de Bauma.

www.colle.eu
www.magnith.com

 

bron:www.bouwmaterieel-benelux.nl